O nouă cercetare ne arată că peste jumătate dintre profesorii din România au suspectat cel puțin un caz de abuz asupra unui copil, însă, mai puțin de o treime au ales să raporteze aceste cazuri. Ce stă în spatele acestei rețineri? Este o situație care ridică multe semne de întrebare. Deși profesorii ocupă o poziție privilegiată în viața copiilor, se pare că mulți nu reușesc să acționeze când sunt în fața unei suspiciuni de abuz.
Conform studiului realizat de Delia Cristescu, citat de adevărul.ro, peste jumătate dintre profesorii chestionați au suspectat cel puțin un caz de abuz, însă sub o treime dintre ei au făcut demersuri oficiale pentru a-l raporta.
Acest fenomen ne arată un decalaj semnificativ între suspiciunea și acțiunea efectivă, ceea ce poate avea consecințe dramatice pentru copiii afectați.
Una dintre cauzele principale ale acestui decalaj este lipsa pregătirii profesionale adecvate. Multe cadre didactice nu știu cum să gestioneze corect aceste situații și nu sunt conștiente de obligația legală de a raporta cazurile de abuz și neglijență. Un studiu realizat de Salvați Copiii România în 2018 a confirmat că majoritatea profesorilor nu sunt familiarizați cu cerințele legale pentru sesizarea acestor situații.
Există și factori personali care influențează decizia de a raporta sau nu un abuz. De exemplu, profesorii care au o încredere mai mare în capacitatea lor de a identifica abuzul și care au sprijin social sunt mult mai predispuși să sesizeze aceste cazuri.
De asemenea, experiențele pozitive anterioare cu raportarea cazurilor pot încuraja alte sesizări.
Cu toate acestea, mulți profesori evită să raporteze abuzurile din cauza unor percepții greșite sau a prejudecăților. Un procent semnificativ dintre profesori consideră că raportarea consumă prea mult timp, iar alții cred că trebuie să aibă dovezi concrete înainte de a face o sesizare, ceea ce este o interpretare eronată a responsabilităților lor.
Recomandarea principală a studiului este instruirea profesorilor pentru a le oferi cunoștințele necesare și încrederea de a acționa. Sunt o cincime dintre cadrele didactice au participat la sesiuni de formare pe tema abuzului și neglijenței. Acest lucru evidențiază, din nou, nevoia urgentă de programe de instruire în acest domeniu.
The post Rolul profesorilor în identificarea abuzului. Sub o treime dintre ei au făcut demersuri oficiale pentru a raporta cazurile appeared first on tvrinfo.ro.