NY Times: Războiul de gherilă a devenit un element aproape crucial între Rusia și Ucraina

Share

Sabotorii au reușit să plaseze patru explozibili într-un tren de marfă rusesc care transporta motorină și combustibil pentru avioane, la aproximativ 5.000 de kilometri de granița ucraineană. Dar mai important decât distrugerea trenului, au declarat oficialii serviciilor secrete ucrainene, a fost momentul exploziei, scrie The New York Times.

Aveau nevoie ca acesta să explodeze în momentul în care cele 50 de vagoane de cale ferată călătoreau prin tunelul de nouă mile prin munții Severomuiski, cel mai lung tunel feroviar din Rusia.

Ucrainenii sperau să compromită o rută vitală a armelor care sunt trimise în Rusia din Coreea de Nord, într-un moment în care forțele ucrainene de pe front se luptă să respingă atacurile neîncetate ale Rusiei. Trenurile pot fi înlocuite și șinele pot fi reparate rapid, dar deteriorarea gravă a acestui tunel, a cărui construcție a durat zeci de ani, s-ar putea să nu fie atât de ușor de reparat.

Rusia și Ucraina continuă să se lupte pe scară largă, atât la sol, cât și prin lovituri aeriene. Oficialii ruși au acuzat Ucraina că a atacat sâmbătă orașul rusesc Belgorod, ucigând cel puțin 20 de persoane și rănind alte peste 100, ca răspuns aparent la un baraj uriaș de rachete rusești asupra mai multor orașe ucrainene cu o zi înainte.

Dar tacticile de gherilă – inclusiv sabotajele, raidurile comando, asasinatele cu țintă precisă și încercările de a arunca în aer depozite de muniții, conducte de petrol și căi ferate – au căpătat o importanță sporită, deoarece cele două părți nu reușesc să facă progrese substanțiale pe front.

Astfel, pe 29 noiembrie, la ora 17:20, un incendiu a sfâșiat tunelul, potrivit Căilor Ferate Ruse. Presa rusă a difuzat imagini cu flăcări în jurul intrării în tunel, iar oficialii au declarat că explozia a fost cauzată de „detonarea unui dispozitiv exploziv neidentificat”.

Amploarea pagubelor este neclară. Fiecare parte a oferit evaluări divergente ale impactului exploziei. Dar a urmat o a doua explozie pe o rută feroviară alternativă din apropiere, în decurs de 48 de ore. Combinate cu alte acte de sabotaj în Rusia și în spatele liniilor rusești din Ucraina ocupată, exploziile au semnalat dependența tot mai mare a Kievului de tacticile neregulate pentru a ajuta forțele convenționale care se apără cu disperare împotriva asalturilor rusești din ce în ce mai intense.

„Războiul din Ucraina se schimbă chiar acum, pe măsură ce crește numărul operațiunilor de gherilă împotriva forțelor rusești și scad operațiunile convenționale”, a declarat Seth G. Jones, analist la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale, care a fost anterior consilier al comandantului general al Forțelor pentru Operațiuni Speciale ale SUA în Afganistan.

Rusia, cu o populație de trei ori mai mare decât cea a Ucrainei și un complex militar industrial mult mai mare, deține în prezent avantajul în războiul convențional, mai ales în condițiile în care asistența militară susținută a Occidentului pentru Ucraina este pusă sub semnul întrebării. Dar analiștii militari subliniază că o putere ocupantă este, din punct de vedere istoric, mai vulnerabilă la atacurile sabotorilor care lucrează pentru sau simpatizează cu țara invadată. Iar campania de pământ pârjolit a Kremlinului în Ucraina continuă să alimenteze rezistența în teritoriile ocupate.

Având în vedere că atacurile asupra oficialilor de ocupație ruși continuă, Centrul Național de Rezistență Ucraineană, creat de armata ucraineană pentru a antrena și coordona rețelele de partizani din teritoriile ocupate, a declarat luna aceasta că Rusia dedică un număr tot mai mare de forțe de elită pentru a elimina grupurile clandestine.

În ciuda vigilenței sporite, partizanii ucraineni au declarat că au reușit să arunce în aer un tren de marfă la 15 decembrie, în timp ce acesta transporta muniție și combustibil din Crimeea ocupată de Rusia către Melitopol, în sudul Ucrainei.

Atacurile anterioare asupra liniilor de cale ferată de dincolo de Munții Ural – o barieră naturală care a ținut mult timp o mare parte din infrastructura militară vitală a națiunii la adăpost de atacurile inamicului – oferă o fereastră în lumea obscură a tacticilor de gherilă și modul în care acestea pot avea efecte de proporții.

De obicei, oficialii ucraineni nu sunt darnici în amănunte legate de operațiunile din interiorul Rusiei, dar de data aceasta au vrut ca Kremlinul să știe exact cine s-a aflat în spatele atacurilor.

„Serviciile speciale rusești ar trebui să se obișnuiască cu faptul că oamenii noștri sunt peste tot”, a declarat după cel de-al doilea atac un oficial de rang înalt din cadrul serviciului de informații ucrainean, cunoscut sub numele de SBU, oferind detalii despre operațiune cu condiția de a-și păstra anonimatul din motive de securitate. Detaliile atacurilor au fost confirmate de oficial și de alți doi oficiali ucraineni de rang înalt familiarizați cu operațiunea și corespund cu detaliile publicate de autoritățile ruse, cu înregistrările video de la fața locului și cu relatările din mass-media rusă.

Serviciile de securitate rusești, cunoscute sub numele de FSB, au declarat la scurt timp după aceea că au reținut două persoane suspectate de organizarea mai multor atacuri incendiare în numele Kievului, inclusiv un bărbat despre care au spus că a instalat mine magnetice în trenul care a explodat în tunel.

Căile Ferate Ruse au susținut că 120 de muncitori au curățat tunelul în câteva zile și au declarat că traficul feroviar a fost reluat. Oficialii serviciilor de informații ucrainene au precizat că ar putea dura luni de zile pentru a readuce trecătoarea montană la starea de funcționare completă. Este imposibil de verificat ambele relatări.

Ucraina nu este singura care folosește tactici de gherilă. Rusia folosește, de asemenea, spioni, sabotori și colaboratori și țintește și ea trenurile. La 19 decembrie, autoritățile poloneze au condamnat 14 persoane sub acuzația de a fi întreprins activități de sabotaj și propagandă sub conducerea serviciilor secrete rusești, a declarat Ministerul polonez de Interne într-un comunicat. Principalele lor ținte, a precizat ministerul, au fost „trenurile care transportau ajutor militar și umanitar în Ucraina”.

Trenurile sunt vitale pentru ambele părți, deoarece au fost concepute pentru a fi coloana vertebrală a sistemului sovietic de aprovizionare. Dar atacul îndrăzneț asupra tunelului din Orientul Îndepărtat al Rusiei are potențialul de-a fi deosebit de îngrijorător pentru Kremlin, a declarat Emily Ferris, cercetător specializat în Rusia la Royal United Services Institute din Marea Britanie.

„Acesta este un lucru care a deranjat Rusia timp de peste un secol, și anume cum să securizeze liniile ei feroviare lungi și vulnerabile”, a spus ea.

Există doar două linii de cale ferată care acoperă vasta întindere a Rusiei: cea transsiberiană, care se întinde pe o distanță de 5.772 de mile de la Vladivostok la Moscova, și cea mai nouă linie principală Baikal-Amur, sau BAM, care se întinde de lângă Oceanul Pacific pe o distanță de aproximativ 2.600 de mile înainte de a se conecta cu linia transsiberiană.

Acestea sunt singurele linii care leagă Rusia de China și, pe fondul unei intensificări a schimburilor comerciale cu Beijingul, sunt mai vitale ca niciodată, din punct de vedere economic și militar, pentru Kremlin. Dar ele reprezintă o provocare în materie de pază, deoarece traversează câmpiile siberiene, păduri dense și stepe vaste.

Sistemele feroviare interconectate ale Rusiei și Belarusului au facilitat deplasarea rapidă a trupelor și echipamentelor între cele două țări, permițând Belarusului să acționeze ca platformă de lansare pentru asaltul Moscovei asupra Kievului dinspre nord în februarie 2022.

Loviturile asupra acestei rețele feroviare s-au adăugat la dificultățile logistice ale rușilor în primele zile ale războiului și au contribuit la eșecul Kremlinului în a cuceri Kievul, a declarat Ferris.

De atunci, atacurile în interiorul Rusiei au continuat, de către agenți care lucrează pentru Ucraina, dar includ de asemenea și grupuri afiliate unor grupări anarhiste rusești.

În noiembrie, agenția britanică de informații militare a raportat: „La 17 luni după ce au fost raportate primele incidente, sabotajul căilor ferate rusești de către activiștii anti-război continuă să reprezinte o provocare semnificativă pentru autoritățile ruse”.

Cercetările efectuate de către Mediazona au constatat că, până în octombrie, 76 de cazuri de sabotare a căilor ferate au fost depuse la instanțele din Rusia, de la declanșarea invaziei încoace. Cel puțin 137 de persoane, în marea lor majoritate cu vârste sub 24 de ani, au fost urmărite în justiție, potrivit sursei citate.

Agenția de informații militare a Ucrainei a declarat la sfârșitul lunii trecute că agenții săi au vizat infrastructura feroviară din Rusia, revendicând responsabilitatea pentru un val de incendii care au distrus structuri folosite pentru a găzdui echipamente sensibile care efectuează o gamă largă de operațiuni, inclusiv controlul platformelor, monitorizarea trenurilor și semnalizarea.

Eforturile ucrainene de sabotaj nu vizează doar trenurile. Oficiali ai serviciilor secrete ucrainene au declarat că partizanii l-au ucis pe adjunctul șefului numit de ruși în regiunea ocupată Lugansk, Oleg Popov, într-un atentat cu bombă-capcană; alți agenți care operează la Moscova au împușcat și ucis un fost deputat ucrainean care a dezertat în Rusia, Illia Kiva.

De cealaltă parte, Rusia continuă să trimită grupuri de sabotaj și de recunoaștere pentru a se infiltra în Ucraina.

Oficialii ucraineni au declarat că Rusia se află în spatele otrăvirii soției șefului serviciilor de informații militare ucrainene luna trecută, parte a unei campanii care vizează conducerea de rang înalt a Ucrainei. Întrebat despre otrăvire, purtătorul de cuvânt al Kremlinului a declarat că „Ucraina dă vina pe Rusia pentru orice” și a numit-o o „acuzație obișnuită”.

Ferris a declarat că este imposibil de cântărit efectul de durată al atacului Ucrainei asupra liniei BAM, dar „rușii ar comite o gravă greșeală dacă l-ar ignora”.

The post NY Times: Războiul de gherilă a devenit un element aproape crucial între Rusia și Ucraina appeared first on tvrinfo.ro.

  

Ultimile Stiri

Alte Stiri