„La clemenza di Tito” și fragmentările inspirate, puse în scenă de Tompa Gabor

Share

Ce legătura are incendierea Capitoliului Roman cu Capitol Hill, care a fost asediat, în ianuarie 2021, în urma luptelor electorale din Statele Unite, cu „La clemenza di Tito”, ultima operă compusă de Wolfgang Amadeus Mozart? O întrebare la care Tompa Gabor a răspuns ca la carte, într-un registru postmodernist, sâmbătă seara, pe scena pe scena Operei Naţionale Bucureşti, regizând magistral o producție „cu desăvârşire creştină”.

Revenim la poveste. Vitellia, interpretată de Marta Sandu-Ofrim, este fiica răposatului împărat Vitellius. După ce tatăl lui Titus a uzurpat tronul lui Vitellius, Vitellia speră să își recâștige rangul, căsătorindu-se cu noul împărat. Numai că… faptul că Titus a ales-o pe Berenice îi zădărnicește planul. Vitellia decide atunci să joace singurul avantaj pe care îl are în mână: Sextus, îndrăgostit nebunește de ea și un prieten apropiat al lui Titus. Mișcarea ei va declanșa un adevărat carusel al intrigilor, când decide  să-și manipuleze iubitul pentru a-și îndeplini dorința de răzbunare împotriva lui Titus.

Titus (Bogdan Mihai) este prototipul ideal al conducătorului, al împăratului pacifist, iertător, dezbrăcat de Gabor Toma de toate măștile. În fond, cine este liderul pe care îl dorim în vremuri de criză? Când prietenul său, orbit de dragoste, este condus la un act de terorism, împăratul trebuie să învețe costul personal al puterii politice. Așa l-am văzut pe tenorul Bogdan Mihai, îmbrăcat în haina strălucitoare din aur și purpură, dar încălțat cu pantofi de business și asaltat de reporteri,  care a susținut cu forță un spectacol întreg, de la început până la sfârșit.

Sextus a fost interpretat de o femeie, mezzosoprana Liliana Istratii, o altă „găselniță” a lui Tompa Gabor de a da roluri masculine unor femei, adică un alt element, alături de decor, costume, de a aduce povestea în contemporaneitate.

La clemenza di Tito de Mozart, este ultima operă compusă de Mozart şi prima montare a lui Tompa Gábor la Opera Națională București. O poveste despre Roma, care nu a fost construită într-o zi (dar poate fi incendiată într-o clipă), despre politică și conspirații, o reprezentare – care radiografiază întreaga psihologie a aparatului de conducere – are acum o nouă explorare regizorală pentru aceste vremuri fracturate.

La clemenza di Tito este o alegorie politică, unde mila, compasiunea, loialitatea, iubirea devin principii esențiale. Restaurarea acestor valori depinde de felul în care cei trei protagoniști își depășesc instinctele josnice: Vitellia – gelozia și ambiția, Sesto – abandonarea rațiunii în favoarea pasiunii și Tito, captiv în momentele de furie față de propria sa politică milostivă. La sfârșitul operei, Tito îi grațiază pe conspiratori și își reafirmă politica de clemență.

Producţia este realizată avându-l la pupitrul dirijoral pe Abel Tompa, în decorul lui Adrian Damian, costumele Luizei Enescu, luminile lui Cristian Șimon, regia Tompa Gábor, maeștri de cor – Daniel Jinga, Adrian Ionescu. Spectacolul a beneficiat de participarea Orchestrei și a Corului Operei Naționale București.

 

Distribuție: 

Titus – Andrei Lazăr

Vitellia – Rodica Ștefan – invitată

Servilia – Mădălina Barbu – invitată

Sextus – Florentina Soare – invitată

Annius – Adelina Cociobanu – invitată

Publius – Damian Vlad

Regizor:Tompa Gábor
Dirijor:Abel Tompa
Maeștri de cor:Daniel Jinga, Adrian Ionescu
Decor:Adrian Damian
Costume:Luiza Enescu
Lumini:Cristian Șimon
Asistenți de regie:Victoria Radu, Claudia Machedon, Alexandru Nagy

Ultimile Stiri

Alte Stiri