First News

„Fata cu cercel de perlă” – Tracy Chevalier, frânturi de poveste

„Fata cu turban” sau „Fata cu cercel de perlă” este una din capodoperele pictorului Jan Vermeer van Delft. Pictura se găsește în muzeul Mauritshuis, Haga

Pornind de la celebrul portret al lui Jan Vermeer van Delft, „Fata cu cercel de perlă” (inițial, a fost denumit „Fata cu turban”, iar lucrarea este expusă la Muzeul Mauritshuis din Haga), scriitoarea Tracy Chevalier construiește o ficțiune în jurul capodoperei menționate: un roman de dragoste și istoric, excepțional fundamentat pe o „privire” imaginativă (Tracy Chevalier, „Fata cu cercel de perlă”, traducere Horia Florian Popescu, Editura Polirom 2012).

Comparând experiențele ei din galeriile de artă și momentele pe care le numește gallery fatigue, când nu se poate concentra mai mult de 20 de minute asupra multitudinii de tablouri prezentate, cu realitatea pe care o trăim în fiecare zi (și cu frânturile de informații pe care le primim constant), autoarea și-a dat seama că prin construirea poveștilor din spatele tablourilor se poate conecta mult mai ușor cu cele care înseamnă cu adevărat ceva pentru ea.

Fiind foarte „vizual”, romanul a fost ecranizat în anul 2003, cu Scarlett Johnsson și Colin Firth în rolurile principale – regia Peter Webber.

Temporalitatea

Cartea a fost scrisă speculând secretul instalat în jurul operei de artă: nimeni nu știe  cum a fost pictat subiectul, fata frumoasă și mirată, cu un turban total inedit epocii respective (secolulul al XVII-lea olandez) și un superb cercel de perlă, surprinzător și neadecvat cadrului.  În general, se cunosc foarte puține lucruri despre viața și familia lui Vermeer, devenit celebru  la mult timp după moartea sa. Astfel, inspirându-se dintr-o capodoperă care fascinează de sute  de ani privitorii, știind că elementele din jurul ei vor capta atenția publicului, autoarea  transpune în roman contextul picturii și plasează eroina într-o diegeză construită impecabil. Mona Lisa Nordului capătă și un nume, Griet. 

Acțiunea se petrece în Olanda secolului al XVII-lea, la Deltft, într-o perioadă de  efervescență artistică. În vârstă de numai 17 ani, Griet este nevoită să se angajeze ca servitoare  în casa pictorului. Familia fetei era lovită de o sărăcie cruntă de când tatăl orbise și nu mai  putea să întrețină casa. Despărțirea de cei dragi este relatată pe larg deoarece pune în evidență sensibilitatea protagonistei. Deși locuia la zece minute de Colțul Papistașilor, Griet are senzația  că pătrunde într-o țară străină. Plecarea de acasă înseamnă maturizarea instantanee. Efectul  nostalgic îl reperăm în prima parte a cărții, când funcția retrospectivă, de întoarcere în timp, se  referă la momentele petrecute în familie, mai ales cu tatăl și fratele ei (pictura cu cei dragi de  pe faianța primită în dar de la tatăl ei, care la un moment dat este distrusă). 

Firul epic se întinde din acest moment, mai precis în anul 1664, până în 1676, la un an după moartea pictorului, cu o Griet adultă, când realizează din nou o retrospectivă (analepsă)  a poveștii lor de iubire. 

Apariția narativă a tabloului „Fata cu cercel de perlă” se face treptat. Astfel, asistăm  pagină cu pagină la scena în care celebra pictură dobândeşte materialitate, iar cititorul are  impresia că, din punct de vedere cronologic, lucrurile se desfășoară ordonat. Acțiunile ei de zi  cu zi se află în contrast cu imaginea din pictură, dar, în același timp, toate evenimentele  petrecute în casă și întreaga personalitate a fetei construiesc gradat imaginea finală, de personaj  în tablou. De exemplu, pentru a nu strica modul în care pictorul își aranjează decorul, ea trebuie  să mute obiecte și să le pună la loc ca și cum nu s-ar fi atins de nimic. Face acest lucru măsurând,  cu mâna, distanțele dintre ele. Apoi, o vedem pe Griet preparând culorile pe care Vermeer le  folosește în picturi și învățând despre ultramarin, cinabru, masicot și vopsele minerale, măcinând fildeș ars, transformat în cărbune, pentru a obține vopsea neagră și roibă pentru cea  roșie. 

Discursul narativ este elastic, se dilată în raport cu timpul diegezei – un astfel de  moment este acela când realizează că singura scăpare din această lume, în care a pătruns fără voia ei, o reprezintă Pieter, fiul măcelarului. 

Povestea apariției tabloului se desfășoară pe durata a doi ani. Se omite, apoi, din discurs,  un segment diegetic (elipsa), scriitoarea propunându-ne o reîntâlnire cu protagonista după zece  ani. 

Rezumatul îl regăsim în ultima parte a romanului, când avem, în discurs, o comprimare  a timpului diegezei – o prezintă pe Griet 10 ani mai târziu, când, după moartea pictorului, este  chemată de Catharina, soția lui, pentru a primi un dar lăsat ei prin testament cerceii cu perlă. Suspendarea temporală, baletul lent, hipnotic al personajelor principale, atracția sau  respingerea, chiar repulsia sunt, de fapt, transpunerea în limbaj a tablourilor lui Vermeer. 

Focalizarea

Focalizarea se face pe obiect, pe tabloul lui Vermeer: o tânără, într-un spațiu întunecat,  dar intim, care atrage exclusiv privirea. Poartă un turban albastru și auriu, un cercel de perlă  proeminent și o jachetă aurie, cu guler alb. Privirea îi este captată de ceva necunoscut. Este  pictată cu capul peste umăr, cu ochii mari, buzele întredeschise, sugerând vorbire și uimire în  același timp. Este o discrepanță între aerul comun, cercelul de perlă, turbanul exotic și reflexia  luminii, fapt ce intrigă privitorii din întreaga lume. Antagonismul dintre lumină și umbră este reprezentat de două tehnici vizuale, clar-obscur si sfumato. 

Cartea transformă subiectul picturii în Griet, menajera cu un simț deosebit al culorilor,  dobândit de la tatăl ei, cândva producător de faianță. O mai vedem folosind faimoasa și  inaccesibila cameră obscură pentru a înțelege detaliile din picturile lui Vermeer („Ochii mei nu  văd întotdeauna toate lucrurile. Camera obscură mă ajută să văd mai mult decât e acolo”)

Perspectiva semnificativă în această carte este cea internă: permite accesul cititorului  la psihologia personajului. Un alt efect al acestui tip de focalizare se referă la crearea unei  complicități a cititorului cu personajul, mergând până la identificarea cu acesta, prin  împărtășirea emoțiilor. 

Griet devine focalizatorul, este protagonista evenimentelor, iar informațiile de tot felul,  de la cele istorice, emoționale până la cele contextuale, ne parvin prin filtrul ei. „M-am furișat  în clădirea imensă simțindu-mă ca șoarecele care se ascunde în casa unui bogătaș. Interiorul  era rece și întunecos, coloanele rotunde și netede se înălțau către tavanul care era atât de sus  deasupra mea încât puteai crede că e cerul” (pagina 73), iată ce vede Griet, protestanta, la prima  ei întâlnire cu spațiul unei biserici catolice, informația narativă fiind, astfel limitată la o  evaluare și senzații sumare, aproape superficiale. 

Vocea

Cum menționam, scriitoarea a ales o operă-simbol despre care nimeni nu știe nimic.  Absența unor date reale despre personajul feminin lasă drum deschis imaginației. Narațiunea  este construită în jurul identității personajului feminin.  

Romanul, scris la persoana întâi, o are ca narator-personaj pe Griet. Chiar din primele  rânduri ale cărții se încearcă plasarea personajului în prim-plan, dar și conturarea detaliată, mai  ales ochii fetei, extrem de sugestivi în pictura lui Vermmer: „Străinii vor crede că sunt calmă.  N-am să plâng ca un țânc. Numai mama observa cum mi se încleștează fălcile și mi se măresc  ochii care erau mari de la natură”. (pagina 9) 

Din punct de vedere al reglajului vocii, avem un tip de povestire asumată de cineva, de  un narator (telling). Eroina vorbește despre sine, deci vorbim despre un narator autodiegetic.  „Fata cu cercel de perlă” este povestită de Griet, adolescenta modestă. Din acest motiv,  povestea este scrisă cu propoziții scurte, directe, lucru ce conferă un aer de realism și  autenticitate. 

Stilul este viu și descriptiv, utilizând un vocabular adecvat unei tinere needucate, lucru  care se observă chiar de la începutul cărții: „Mama nu mi-a spus că o să vină”. Cu toate acestea,  Griet este neobișnuit de sensibilă la frumusețea vizuală. Tot ea ne introduce în lumea vocilor  narative: „Am auzit voci în fața ușii de la intrare – glasul unei femei ce strălucea asemenea  alamei lustruite și vocea unui bărbat, o voce profundă și întunecată ca lemnul mesei pe care  lucram”. Griet deține un simț vizual organic: strălucirea alamei și lemnul mesei, imagine de  clar-obscur, dar si de tehnica sfumato, prin care culorile și tușele se întrepătrund. 

De fapt, această combinație de naivitate și sensibilitate artistică va duce la conturarea  portretului pictorului Vermeer. 

Cu toate că că un narator-personaj este implicit necreditabil întrucât îşi prezintă doar  propria viziune asupra evenimentelor relatate, iar celebrul pictor este și el personaj principal,  Griet rămâne în centrul diegezei. Departe de a fi victimă, menajera din casa Vermmer a fost  transportată din lumea ei într-o zonă obscură, iar pentru a pleca de acolo trebuie să privească  prin geamul din atelierul pictorului pe care nu vrea să-l curețe, pentru a nu afecta calitatea luminii.

 

Exit mobile version