“Lumea vrea să râdă, e sătulă de tristeți, de drame, de tragedii, lumea vrea să râdă”! Cine spune asta? Nimeni altul decât regizorul spectacolului, un poet “infectat de iubire”, nimeni altul decât autorul unui cutremurător film “Între chin și Amin“. Dar și a primului film vorbit în aromână și, cât de curând, a primului lung-metraj despre George Enescu cel mai important muzician român, peliculă care se va numi “Geniul și prințesa“.
In postura de regizor de teatru, în această stagiune, Toma Enache își propune să destindă spectatorii și caută, în trecutul dramaturgiei europene, acele texte de succes care-i înveseliseră pe bunicii noștri! Piesa lui Georges Feydeau “Sistemul perfect “ se potrivește … perfect și secolului XXl. Spectatorii veniți în anul 2023 la sala Studio a TNB se delectează cu parfumul unei piese scrisă și jucată cu succes în perioada “La Belle epoque “, începând de pe la anul una mie opt sute nouăzeci și doi! Limbajul regizoral prin care se recompune atmosfera de epocă reușește cu brio să valorifice o comedie din seria farselor, satirelor și a vodevilurilor care se axează pe tema adulterului, a complotului care se împletește cu celebra definiție a cuplului franțuzesc “le menage a trois” (nu mai necesită traducere).
Muzică, antren și mini-recitaluri actoricești desfășurate timp de două ore înviorează cu succes o istorioară derulată în ritm alert, într-un decor de secol 19. Distribuind în rolurile principale un cuplu de actori (soții Monica Davidescu și Aurelian Temișan au exercițiul parteneriatului din propria familie) îi vom vedea perfect armonizați interpretând cu talent și umor partitura. Sunt șarmanți si credibili, au farmec și primesc aprecierea publicului manifestată prin aplauze puternice.
In distribuția spectacolului, adăugând “un amorez” venit tocmai din Siberia, regizorul oferă actorului Silviu Biriș un rol menit să exploateze la maximum “fațetele” comice ale personajului. Actorul Ovidiu Cuncea a găsit un limbaj comun cu partenerii de scenă, individualizând cu umor și pasiune portretul soțului încornorat. Regizorul Toma Enache a completat mica familie burgheză cu “pimpanta“ Sophie, menajera care ia chipul actriței Kira Hagi, deși foarte tânără, a deprins cu istețime trucurile profesiei, a colorat cu sex appeal bine temperat personajul.
Aplauze la scenă deschisă pentru trupa din care face parte și un vizitiu musculos și viril (Cosmin Vîjeu) generator de quiproqvo-uri savuroase. Se remarcă muzica semnată de Adrian Naidin care a fost, la rândul ei un personaj care a încheiat, triumfător spectacolul. De ce a ales regizorul Toma Enache din dramaturgia celebrului Georges Feydeau tocmai piesa “Sistemul perfect”? I-am pus întrebarea și mi-a răspuns :
“Mi se întâmplă foarte rar să citesc o piesă, fie ea și comedie, și să râd atunci când o citesc. Așa s-a întâmplat la “SISTEMUL PERFECT”. La asta adăugați că acest spectacol de teatru beneficiază de harul și talentul unei distribuții de excepție, așadar putem vorbi de o comedie care ne face, pentru două ore, să uitam de tristețile și neajunsurile vieții cotidiene. În mod sigur oamenii, chiar și teatrul, au nevoie oricând de o comedie bună.” S-a dovedit a fi o alegere inspirată și, de ce să nu recunoaștem, un cadou care este “bon pour le moral.” De care chiar aveam nevoie !