Titlul intriga. Conținutul asumat ca nerecomandat celor sub 18 ani, intrigă și surprinde! Secolul XX se anunțase, prin teoria educației noi, ca un secol al copilului. Am ajuns în secolul XXl și, putem privi înapoi cu mândrie, cu mânie, la alegere.
Un subiect permanent pe agenda politicienilor, părinților, bunicilor este modul în care tânăra generație este crescută și educată să preia în viitor frâiele societății. Economic vorbind, să aibă succes și să facă profit în business ca să poată plăti pensiile, achita datoriile, sprijini progresul…
Regizorul și scenaristul Radu Jude face un film pe “linia fierbinte” a momentului și pune în discuție precepte morale, influențe globaliste, dezbateri acute între generații! Și, de ce nu, regizorul testează limitele moralității “într-o notă satirică, pentru că “totul se poate”. Sexul nu mai este demult un subiect tabu în societatea românească, doar că, oficialii refuză să introducă în programa școlară ore de educație sexuală. De ce? S-au perindat la conducerea Ministerului Învățământului mulți demnitari de vârste, culori politice diverse, însă situația a rămas, de decenii, neschimbată.
Revenim la scenariul filmului care, aparent, e banal, în fapt o capcană întinsă spectatorului care se vede obligat, de la primele cadre, agresiv erotice încărcate cu detalii, gros-planuri“, secvențe decupate parcă de pe platforma Only Fans, să privească filmul cu atenția dar și cu emoția pe care le declanșează, brutal, fără ocolișuri, dezbaterea: moral, imoral, amoral, sau, de ce nu, normal. Se derulează trei părți ale unei povești cu final deschis care a impresionat “din prima” juriul la ediția din 2021 a Festivalului de la Berlin care i-a acordat marele premiu “Ursul de aur”.
Grafica Dinu Serbescu
Dificil rolul criticului care-și pune, la rându-i întrebări legate de modalitatea în care își formulează punctul de vedere, chinuit de riscul de a fi categorisit, “de modă veche”, dacă nu “zaharisit” vorba lui nenea Iancu Caragiale …
O profesoara din zilele noastre e chemată “la ordin” de Direcțiunea școlii, ca să explice părinților de ce a expus public (fie și întâmplător) viața ei privată ! In plus cum își permite să facă sex în familie, ca în filmele XXX! Duce o viața dublă ? Are job-uri în paralel? Unde se termină prefăcătoria și începe protecția intimității persoanei, dând liber publicului să privească nesățios, prin gaura cheii, să participe la experiențe de tip big brother?! Având dreptul să solicite, replay!
Televiziunile au adus în prim plan (cu, garantat rating) acest tip de curiozitate, argumentul oficial, fiind legat de satisfacerea interesului public… As adresa o singură, simplă întrebare: “Dragi spectatori, dragi cinefili v-a plăcut filmul “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” sau, credeți și vă asumați răspunsul sub protecția anonimatului ca, după succesul obținut la festivaluri de prestigiu, soarta lui e să “strălucească” doar, pe lista peliculelor de nișă ?
Un astfel de film să fi fost gândit doar să ne facă mândri de noul cinema românesc care se impune tot mai des pe piața filmului european (deocamdată) și ,abordând subiecte contemporane, dovedește că s-a rupt de “scoriile” trecutului ? Radu Jude a ales ca decor străzile bine cunoscute ale orașelor noastre, a colaborat bine cu operatorul care face “să curgă” imaginea încărcată cu prim-planuri de clădiri mâzgălite de graffitti și reclame stradale, urmărește atent echipa de actori care răspunde cu profesionalism solicitărilor și se integrează firesc în poveste. Spectatorul nu e impresionat prin cadre sau unghiuri speciale, nici vorba de ceva romantism doar dorința încăpățânat – obsesivă a echipei de a recrea atmosfera cotidiană, pentru că, aspirăm să viețuim în normalitate. Film în cheie modernă destinat publicului contemporan, Babardeala …lui Radu Jude intra în competiție și cu “Nu mă atinge-mă” al Adinei Pintilie (care si-a adjudecat tot un Urs de aur la Berlinală) dar și cu recenta premieră “Teambuilding“.
Odinioară, succesul de casă era un indicator …Vremurile s-au schimbat și odată cu ele și indicatorii. In plus, bonus, trei finaluri, la alegere, nu lipsește masca de tristă amintire lipită de obraz !